Lydmar en söndag!

Lydmar en söndag, Herre gud säger jag bara! Mängder med folk, dj:s från Hipsters Söder, barnvagnar och skrikande ungar. Jag är van med en sen lunch och tystnad i denna magnifika matsal. Men visst trivs jag, det är såhär det skall vara en söndag, folk skall var ute och roa sig, lyssna på mindre bra musik (personlig smak) och bara ha kul. För vi hade skitroligt på Lydmar denna söndag! Här blir man alltid välkomnad med ett ruggande hej och det är snabb och trivsam service. Med menyn i min hand så har jag som vanligt svårt att inte beställa denna underbara råbiff och så blev det denna gång med. 

Jag skall dricka Morgon på söndagar, det gör jag även med stil, från Marchel Lapierre. In med en flaska 2012 Morgon Côte de Py. Vilket härligt söndagsvin, lagom svalt, lätt kryddig och med snygg balanserad syra som harmoniserar mot de solmogna lätta röda bären, råbiffen älskar att umgås med Lapierre och jag med!

Tonfisktartar med Kimchi och sesam var en riktig höjdare med mängder av smaker och med en kanon god Kimchi, äntligen någon som gör Kimchi med lite större bitar, gillar när ”sallader” får en textur. Ett glas Pinot Gris från min gamle vän Andre i Alsace och mer bestämt, Orschwiller-Kintzheim. Egendomen grundades 1957. Druvorna kommer enbart från de egna 130 hektar stora odlingarna som ligger på sydostliga sluttningar vid byn Orschwiller. Vinegendomen producerar 1 miljon liter/år. I byn ligger det gamla slottet, Haut-Köningbourg som svenskarna bombade sönder 1639. Idag är slottet ett populärt turistmål. Vinet bara älskar att ta hand om den Umamibestinna tonfisken och dess sällskap! En trevlig söndag som avslutas med kaffe, tryfflar och en ”liten” calva! För er som inte varit på Lydmar en söndag, boka och ge er iväg så fort ni kan! För jag är snart tillbaka och njuter!


P.S Ett galet stort tack till Er kvinnliga receptionist som tog hand om allt vårt bagage och tog så väl han om oss, det kallar jag service på mycket hög nivå! TACK! D.S.  

Kommentarer

Populära inlägg