Château Montelena

En förmiddag som denna, kan inte bli bättre, speciellt när provningen drar över till sen lunch. Med våren i min näsa, andra gången detta år jag känner vårens dofter i luften. Drar mig neråt storbyn och den fula "svampen" på stureplan, jag viker av stråket innan och landar på fashionabla Nosh & Chow. Ha hört massor om detta etablissement, jag är glad över att få skaffa mig en egen uppfattning. I en vacker lantlig matsal med massor av äldre träslag och ursnygga stolar så finner jag direkt en känsla av avslappnad personlighet, så klart är det så, Bo Barrett är ju här! För att läsa mer om Ch Montelenas fantastiska historia så läs mer på www.montelena.com
Jag vill nu koncentrera mig på dessa viner. Först ut i glaset blir 2011 Chardonnay, druvorna kommer från Oak Knoll District och mer exakt John Muir Hanna Vineyard, och vi är då i södra dalgången, som är den svalare delen. Vinerna jäses i ståltankar och får njuta och rundas av i neutrala fat. Ung och snygg färg, paletten är ljusgul och klar. Doften är ung och Fransk som i den lilla satellitkommunen i nordvästra Bourgogne. Med mineraler och fin ung grön frukt som äpple och ett uns av sommarens gula äppelskal. Balanserat vin och frisk syra, kall kalksten finnes. Alla viner från Montelena har en sval och bra frukt, kommer från att gården skördar endast nattetid mellan kl 02-06 , dessa tider på dygnet är mycket svalare och druvorna är kalla vid pressningen. Smaken är typisk för dessa viner, smakrika och lite blyga i början, blir bara snyggare och större med tiden, konstaterar att 2011 kommer bara bli bättre, enligt mig så är detta en av gårdens toppårgångar på vita sidan. 2006 Chardonnay. Fått en släng av elegant mogenhet, lite dovare i kulören och inte riktigt lika klar som 2011, samma grundnos i detta vin som 11:an men allt är några storlekar större och mjukare. Perfektion av balans mellan mineraler, frukt och mogenhet. Magnum 2000 Chardonnay får jag i sista glaset och herre gud vilket vin, skall inte jämföra dessa viner med topp Meursault eller Montrachet, men måste. Fet, blommig, djup, korrekt, långlivad och så stilig på alla sätt. Vinet får mig att ta en extra stor tugga av den öppna raviolin som serveras med svampkräm och svart tryffel. Vinet leker lite lätt med rätten innan alla smaker blandas i gommen och blir till ett stor fest. Vill bara ha mer av detta vin.
Upp med nästa flight och de röda vinerna är dekanterade och perfekt tempererade. De första röda blir 2011 Cabernet Sauvignon. Vet att huset använder sig av 80 % Cab och fördelar de övriga procenten mellan Merlot och Cab Fanc. Vinet är ungt och vill inte riktigt komma till sin rätt, vinet vill gärna vila något år eller två till, jag infinner mig. Klar och fin djup i vinet, ytterst fin och tunn linje. Doften är som väntat, knuten och ung. Omogna röda och svarta bär. Det intressanta är att jag får en vind i min näsa av nybryggt Olong Te, en fin frukt kommer med tiden. Viol är ett signum för dessa viner, kände söta smaker av viol genom hela den röda flighten. Med lite tid så kommer denna årgång att bil toppen. 2009 Cabernet Sauvignon. 85% Cab och 13% Merlot och ynka 2% Cab Franc. Vinet har fått mer mognad både i utseende och doft. Ej så klar som 2011 och ej heller så komplex röd frukt utan allt i vinet har mjuknat till, med perfekt avvägning av tiden på fat gör vinet otroligt bra balanserat och snyggt. Vinet är långlivat och vill även de vila några år till innan vi når toppen på den första formkurvan. 2006 Cabernet Sauvignon. Och nu börjar jag förstå husets vinstil. Det är 2006 som visat sig mest komplex under hela provningen, lite tjurig till en början och jag förstår varför. 2006 är en bra årgång, varför skall vi dricka vinerna "för" tidigt! En viss kaxighet finns, och det är inte vem som helt vinet släpper till för. Hör att vissa runt mig, säger att vinet är på sin topp och till och med på dalen ner, aldrig säger jag. Med stöddig frukt och bra fatkaraktär så kommer vinet att hålla länge till, om 3 år så vill jag prompt påstå att vinet har kvar till sin formtopp.
1999 Estate Cabernet Sauvignon. 98% Cabernet Sauvignon och 2% Cabernet Franc. Äntligen får vi husets prestige viner i glaset och det andas historiska attribut. Vinet som har otroligt lång livslängd, fylld med mogen röd frukt och bär, gedigen snygg cederdofter, fatkaraktär, mjukt och elegant. Hård selektering och precision både i vingården och i vineriet gör dessa viner majestätiska. Vinet har höstkänsla med de fuktiga och vackra lövens dofter. Drick och njut säger jag bara. 1998 Estate Cabernet Sauvignon. En sen årgång. Riktigt sval vår, och det tog tid innan sommarn kom, mängder av regn, gjorde denna årgång till svår och komplicerad. Skörden blev torr och varm så frukten var i toppskick innan pressningen. snarlik sin ett år yngre broder men med mer kryddighet och Cabernet-Cassis känsla.  

Snygg flight denna dag!!
Bo Barret och jag har samma syn på vad Naturligt gott vin är! Gillar Bo!
Långtidsbakade Biff som tillsammans med blomkål och soltorkad tomat gjorde sig bra till vinet, perfekt krispiga pommes med sötsur löksmak. Personligen vill jag ha ömsint fett som smör och grädde till denna typ av vin, jag vill ha en fetare stil som bär vinets eleganta smaker över mitt gomsegel. Här kommer väl egentligen den enda lilla gnäll från min sida denna dag. Köket måste få prova vinerna innan maten skall lagas och köket måste ha en förståelse och kunskap om vad vinet blir bättre av inte vad som passar bäst till maten. Men ett stort tack till Bo Barret, Terrific Wines och Andreas Karlsson. Vilken dag. Planerar redan resan över Atlanten och mitt besök på Château Montelena, med mig har jag knäckebröd och hjortronsylt!

Kommentarer

Populära inlägg