2008 Chateau La Tour de By



Det är nu höst och de lite lättare och intetsägande sommarvinerna (vissa viner) är nu utbytta till att alla skall dricka Amarone framför brasan, och är det skaldjur på menyn så fläskar man på med en Chablis. Jag är mer en året runt drickare. Jag är den som kan dricka Amarone (äldre än 30 år bara) på midsommarafton, bara det är rätt gastronomi till och varför inte avnjuta en 2006 Magnum Paolo Scavino Barolo på Påsken, se bara till att äggen är rätt kryddade. Så det där med att dricka vin efter Primörer är inget jag pysslar med. Så denna måndagseftermiddag, i väntan på min kära Miss E hemkomst, så står det nu en väl dekanterad Clearet på vårt Dansk designade soffbord. Det är Fan vad Bordeaux är gott. 2008 Château La Tour de By. Synd att inte alla förstår, att bra Bordeaux inte behöver kosta skjortan, titta bara lite runt de stora slotten och läs lite om appellationerna runt om i Bordeaux. Detta vin kommer från Médoc, västra stranden som vi säger. Denna perfekta magra jord som Pyrenéerna bidragit med, tackar vi även floderna Dordogne och Garonne som blivit en slags skeppare för att få med sig ner allt grus och sediment till Médoc. Här talar alla om Terroir och det har jag full förståelse för. Varje vin talar för sig själv och om inte Bordeaux är världens mest komplicerade vinområde så kommer det på delad första plats med Bourgogne. Med en klassisk Blend fördelar vi druvorna Cabernet Sauvignon (60%), Merlot (35%) och Petit Verdot (5%), och åldras i 12 månader i franska ekfat.

Utseende: Mörk, dov, ingen kärna med tunn, tunn mognads fas. Doften är höst, murkna gula höstlöv som legat mot en fuktig gräsmatta, källan som inte varit öppen eller vädrad sen förra sommaren, de övermogna svarta vinbären finns med hela vägen, fatens träiga ton är precis så lagom som man önskar. Skolboks exempel. Smaken är först lite torr mot min tungspets. Sen kommer en bra bärighet, lätt kryddig, sitter bra länge kvar på mina smaklökar. Till detta vin äter jag en väl marmorerad Biff med två tillbehör, Salt och Peppar…

Kommentarer

Populära inlägg