2005 Domaine Jaques Thevenot


Att skriva om Bourgogne är som att lära och lyssna av vinets bibel, klassiskt och historiska tider har fötts med århundraden, och jag vet inte om det finns något mer komplexare vinområde än Bourgogne. I sommar har det blivit för lite av god Bourgogne, och vet precis varför! Jag har inte haft tid till att slå mig ner i lugn och ro för att riktigt njuta och umgås med vinet, lyssna till dess historia och bara förtrollas i de magiska smakerna som en god Bourgogne har! Så sommaren bästa, en flaska 2005 Puligny- Montrachet "Les Charmes" från anrika Domaine Jacques Thevenot. Har följt dessa viner sen 2001 och de blir bara bättre och bättre. 2005 är en bra årgång för Bourgogne och den som spar han har tänkte jag och la ner några flaskor i källaren. Vinet har fått sin mognads kulört och är vackert halmgul, nästan klar, kanske lite disig, som en soluppgång över de vackra slätterna i Côte d`or. Doften är mogen med lite åt höstens äpplen, en elegant ton av mineraler som kramas varsamt med tonerna från faten. Lite kalla och höst doftande får jag fram om jag riktigt flörtar med vinet. Smaken är gudomlig, lång, smakrik, vuxen och mogen. snyggt fet i stilen, blir inte påstridig igenom gommen och innan vinet försvinner ner i strupen på mig så slår vinet en kullerbytta och ger ifrån sig en skön och frisk avslutning. Jag njöt av vinet till nykokta kräftor och lite surdegsbröd. Svårare än så är det inte.

Kommentarer

Populära inlägg