Finnhamns Krog

 
Det behövs inga stjärnor i Guide Rouge för att jag skall bli förförd eller känna mig hemma!
Får ofta frågan om hur det är att bli bortbjuden på mat och dryck, är det inte svårt för värden eller värdinnan att kunna skapa den maten just jag är är van vid? Jag ställer alltid en motfråga om vad skapande av "min" gastronomi är? Med stor lycka, så jag möjligheten till att avnjuta mycket god gastronomi varje dag. Och alltid smakar det underbart, gott och är vällagat. Så som svar på en fråga som denna, blir mitt svar enkelt. Det finns inget bättre än att bli bjuden eller att tillaga vår Svenska husmanskost för denna mat är alltid god och smakar mycket. Helgen skulle tillbringas i skärgården, en god vän fyllde 40 år och det var brakkalas på gång! Men mitt upp i allt detta firandet av unge 40 åringen så hittade jag en av mina favorit krogar i skärgården. Hade inte en tanke på att denna kvalitet och glädje för mat fanns här ute, varför inte egentligen? Men när jag finner sådana här krogar så blir jag överlycklig, så under helgen så hann jag med tre besök och skrattade lika mycket varje gång jag gick där ifrån. Denna krog är inget fancy, det är bara Skärgården och med det menar jag Kunna laga mat i en miljö, där det kvittar vilket håll du ser åt så är det vatten, vacker natur och massor med fina båtar. Sen att spä på detta med god gastronomi, mycket trevlig personal och god dryck så är det mer än tillräckligt för att förföra mig. Efter min andra lunch så slog det mig att endast titta på de övriga gästerna, så fanns det ett litet extra leende över att sitta på den fina terrassen och njuta av klassisk svensk husman. Det gick så långt att när jag besökte krogen för tredje gången så hörde jag från det öppna köket att nu är han här. En fläsk med löksås beställes fram. Vad glad jag blir över kollegor i branschen som brys sig om sina gäster. Jag hoppas snart på ett återbesök på Krogen och att jag kan släppa fläsket och ev. prova de fantastiska köttbullarna, den rökta laxen, salladen eller något annat på den lilla, men perfekta menyn. Ett stort tack till Er på Finnhamn Krog och ett speciellt tack till Max som gjorde att vår väns 40 års kalas blev precis som han ville ha det! Och känner jag krogen rätt, så har jag känslan att det redan står en kall Landsort Lager från Nynäshamns Bryggeri och en portions Fläsk med löksås och väntar på mig!

Kommentarer

Populära inlägg