Mathias gjorde Påsköl...


Bättre sent än aldrig, eller vad är det man brukar säga. Detta är första dagen efter påsken som jag har tid att sätta mig i lugn och ro, inse att kylen är full med öl som skulle provas, drickas, analyseras och dokumenteras. Tror inte jag riktigt fattade att det är ju en del annat att styra med under påsken i Åre. Så en vacker snöig kväll i rummets lugn vrå, börjar med att plocka lite med malten. Den första ut är en öl som heter Mathias Dahlgrens Påsk öl och bryggs av St Eriks Bryggeri och mer bestämt Jessica Heidrich. Ölen är vackert bärnstens färgad med ren och snygg kropp, fin krona som gärna ligger kvar länge och myser på toppen! Ölen går under Pils och är med gjord med karamellmalt och chokladmalt. Humlet som givetvis är Amarillo och Centennial, två av mina favorit humlesorter. Örtig och pigg i doft och smak, trevlig beska med torkade citronskal, som legat i köket en vecka och dragit till sig! Lång eftersmak och mycket bra balans genom hela gommen. En trivsam öl som jag gärna dricker till vårt härliga påskbord bara jag får min egenhändiga Haugesunds sill och min Jansson så är jag nöjd, samt att denna öl vill umgås med mig en kväll så är jag glad. Är det något som svenska topp krögare/kockar skall hålla på med så är det sådana här ting, vi skall inte hålla på med egna labels på viner osv, vi tillhör en historia med malt och mjöd i våra blod och det är de vi skall hålla på med.
Som avslutning på denna första öl så är jag mer än nöjd!
(Poäng 8,8)

S:t Eriks & Mathias Dahlgren Påsköl är bryggd på pilsner, karamellmalt och specialrostad chokladmalt. Humlet består bland annat av Centennial och Amarillo. Doften har lätt rostade toner och den maltiga kroppen avslutas med aromatisk kryddig beska

Kommentarer

Populära inlägg