La Chablisienne @F12


En trevlig lunch @F12 med Kooperativet La Chablisienne och Hevré Tucki.
Idag har La Chablisienne ca 300 medlemmar och tillsammans förfogar de över nästan 1200 hektar vilket är ca 25% av den totala odlingsarealen i Chablis. Man gör allt ifrån Petit Chablis till Grand Cru-viner. Av de sju Grand Cru-lägena kan Chablisienne erbjuda vin från sex av dem. Mest kända är de för Château Grenouille där de mer eller mindre är monopolägare av vingårdsläget vilket är ovanligt i Chablis. Vinerna klarar mycket lång lagring men kan om så önskas njutas unga.
Vertikal provning av Château Grenouille.
Dagens årgångar som vi provade
2006 Magnum ett topp år enligt mig med underbart friska anstormningar av frukt, mineraler och terroir. En årgång jag alltid kommer att prata gott om.
2007 Första doften var som att springa in i min fars morfars hönshus, spännande! det luktade lite hönsskit och gammalt hö, kanske inte vad jag vill förknippa med vin men ärlig som min nos är så skrev jag så på mina notes. smaken är stram och lite mer sluten än 06 men med stor kropp och bra längd. 2008 Ett varmare år och alla de duktiga säger att 08 är ett bättre år än 06, det vill inte jag påstå. Redan mognare frukt än 07 och är helt enkelt större i allt jämfört med 07, vad jag känner för årgång 2008 är att jag kommer tycka mer och mer om dessa viner. 2009 Ung frukt som ljummet gröna äppelskal,  lätt brödig med fet stil, en typisk topp chablis. Jag vill lägga vinerna några år till för att få bästa resultat, lite ängslig för stunden. 2010 Ett toppår. Galet bra balanserat vin, med stor potential kommer att kännas stramare än sina yngre syskon. 2011 En krispig årgång, full proppad med mineraler, frisk frukt och grönbanan. 2012 Snacka om tuttifrutti, det är lördagsgodis detta. ungt men ända så bra. Bra frukt och struktur, anstrykningar om kall kalksten. Ge detta vin 5 år till så kommer vinet att visa sig på topp! Övriga viner provades även igenom och med ett mycket gott resultat. Ett vin som jag kommer att följa med nöje är 2004 Chablis 1er Cru Fourchaume La Chablisienne. Lägg det vinet på minnet! Vinerna provades givetvis i omvänd ordning 2012-2006 och jag har inte nämt varken ostronskal, havsbotten eller jornmån i någon av årgångarna, det blir så uttjatat att skriva det vid varje vin. I och med detta kommer vi nu dricka ännu mer Chablis i detta avlånga underbara landet lagom!

Kommentarer

Populära inlägg