2009 Masi Tupungato

Vintermörkret lägger sig som ett täcke över Öland, det är då vi kryper ihop inne vid brasan och njuter av god mat och goda viner. Tog mig en tur till lokala bolaget igår, för att kolla in lite vad som finns i det vanliga sortimentet, och vad som är speciellt bara för denna butik. Det jag sprang på direkt på maltsidan är öl från lokala bryggeriet Ängöl i Kalmar, mer om det kommer senare!

Men eftersom det var beställt långtidsbakat nötkött med tryffelrisotto och mängder med grönsaker från stenladan i Algutsrum, så fick jag ta mig till hyllan där de lite mer vanliga viner befinner sig. Fick reda på att detta är ett vin som Ölänningar gillar och eftersom jag är Pure Ölänning så ville jag såklart prova detta vin. 2009 MASI Tupuntao Paso Doble. Men varför gillar vi detta vin då? Den påtagliga syltiga frukten som gör vinet sällskapligt hela vägen.

Vinerna är gjorda enligt Ripassos klassiska manér, tekniken är samma som Masi använt sig av sedan 1964. Malbecdruvan jäses i en temp av 27 grader och i ungefär 14 dagar, rostfritt. Andra jäsningen sätts igång med konstgjort jäst (Utvald jäst) som sen blandas med 30 % av delvis torkade Corvina druvan. Andra jäsningen ligger runt 10 dagar och med en temperatur på ca 20 grader. En liggtid på Fransk ek, väntar i 10 månader. Ett vin som jag förstår varför en "vanlig" gom gillar. mycket söt frukt, smakar mycket och tycker om det mesta i matväg som har smak!

Ett publikt vin som de kända vinskribenterna skulle sagt! Jag tycker att det funkade bra till maten. Nu på bolaget är det årgång 2015 och det är Vingruppen som är importör. 

Kommentarer

Populära inlägg