2008 Saxum Broken Stone

2008 Broken Stones
Det var Lördag, matslen full av härliga gäster som bara gapade efter hög gastronomi och underbara drycker. Och jag kände här att nu var det tid att dra upp några gobitar. Kvällens vin utan tvivel. Saxum Winery "kult" firman nere i Paso Roble. Enda viner som görs med en blend på alla de vingårdslotter som ingår i Saxum. Skön Rhone stil med sådana eleganta samhetslena an-strykningar. Efter en timme eller två i Karaff så visade sig vinet från sin bästa sida. Jag vet in att detta vin ramlar in på min tio topp lista för amerikanska kultviner. Sjukt bra. 2007 som är provad och fick sina topp poäng av Parker och mig, men efter att läst Wine Advocate så får 2008 96-98 poäng och återigen så går Parker och mina smaklökar åt varsitt håll. Detta är bättre än 2007. Vinet som får ligga i Franka ekfat runt 20 månader och är så långt i från tillsättning av jäst och filtrering. Vi njöt i stora drag vill jag lova. Tur att det finns en fl kvar i min ägo. Men antar att jag inte kommer kunna hålla mig så länge till för att återigen få denna fontän orgasm i sjukt bra vin.
(Poäng 9,7)


Kommentarer

Populära inlägg