Detta är sensuellt! Vackert!

1928 Puligny Montrachet

Likt ett barn på julafton, min första moppe, första hånglet med den snygga läraren.
Ja Vi alla har våra egna stora minnen och lustar.


När dropparna faller ner i glaset som om drycken fått en åktur med silkeslena vingar var det bara med näsa och gom få med öm hand börja lära känna denna ädla dryck.
Eftersom jag inte provat så många äldre årgångar av dessa viner så kan jag inte uttala mig om hur de närliggande åren är (vi får fråga någon svensk vinklubb) dom brukar kunna årgångar.
Så för mig är det bara att luta mig tillbaka låta vinet spela sina vackra verser för mina smaklökar som jag garanterat gjorde både vågen och hejade på hela vägen.
För det är fantastiskt hur dessa viner kan utspela sig. Det finns elegans, kropp, struktur kvar. Man kan nästan känner Bernhard Munks vinslag slå (Bernhard var munk i Bourgogne och med hans vilja och kunskap så började Bourgogne ta fart och skapa så som Terrior och klasser bildas så som Clos, Cru och climat. Bernhard beslutade sig endast 21 år gammal att hans Bourgogne skulle bli världens bästa vindistrikt. Och i de flesta fall är jag och Bernhard på samma spår.

Det är med är att få inleda n relation med dessa droppar. Så jag avslutar här med att säga TACK.

Vill inte poängsätta dessa viner.
översatt i känslor blir.. Detta är sensuellt och vackert.

Kommentarer

Populära inlägg