1958 Barolo Fontafredda

Men stor omsorg så dekanterade jag vinet inför en förväntande skara vänner som snart skulle få sig en hej dundrande resa i vad kungen av Pienomte skulle prestera.

Frågorna löd runt bordet!
- Fortfarande drickbar?
- Hur är det med tannin?
- 1958 är väll topp år (jävla bessewisser) det är en ära att dricka ett sådant här vin
- vad skall vi käka till?

Ja som ni läser så haglade frågorna...Själv var jag tyst av förväntan och ett vin som detta skall och ha rätt till en silkeslen behandling. För mig var den stora frågan om hur vinet skulle reagera med vårt möte och jag var lite nervös får jag erkänna. Men det skulle jag inte ha kännt... Vinet bara slöt sig om hela mig och tog mig i sin famn som jag varit sonen själv.
Här fanns det fortfarande en otroligt tränad kropp kvar i vinet, taninerna bara poppade runt i gommen och satt som ett frimärke kvar i munnen. Frukt och massiv fatorgasm med toppar av mörka bär i form av de röda och blå sorten..Mulligt!
Maten kallnade och jag sket fullständingt i mina goda vinvänner som satt och harklade ur sig den ena kommentaren efter den andra. Jag var tyst...och NJÖT!

Poäng: 9,1

Kommentarer

Populära inlägg