Erica & Kim Crawford


7 years of Awards. Haven´t changed us
90 + point
Seven Consercutive- Wine Spectator

Och när skall vi få upp ögonen för dessa viner från landet där under.
Jag började jobba med dessa viner redan 2004 och blev bara mer och mer förtjust i dessa viner.
Personligen tycker jag att vinerna går från klarhet till klarthet och det hela börjande med mitt första möta med deras merlot. På den tiden var jag visst lite med lagd åt de syltiga och mer jolkiga vinerna, inget ont i det men med tiden så klättrar man in på nya grenar. Sen har vinerna följt mig under åren och det har alltid legat några flaskor Crawford i vinkällaren.

Portföljen är bred, allt från lätt kryddig pinot till jamig Merlot och på vita sidan är det från välstukrurerade ren Riesling till lite mer fatad Chardonnay.
1996 startade det hela och utan någon igentligen erfarenhet av att göra vin så sa Erica & Kim till varann att det finnes inga bra viner på de två öarna och på den vägen är det.
Belånad upp till öronen, inga fasta arbeten, utan vineri, inga egna druvor.Hmm men det skall gå.
Sen börjades köpa druvor, druvorna togs till närliggande vineri som dom hyrt in sig i, sen är resten bara en rolig historia.

Får ni chansen att prova deras rosé...gör det!!!
OBS! inget för personer med rädsla för fjoligheter!! Vinet är framtaget speciellt till Ericas närmsta vänner som är homusexuella. Jag bara älskar vinet...


Det är Torres som är Grossit i Sverige för vinerna.
Pinot Noir och Sauvignon blanc finnes på monpolet.

Kommentarer

Populära inlägg