En hyllning till mannen som fick mig att förstå vin.

Joan milá gick bort i en tragisk bilolycka tidigare i år. I och med detta så har en av Spaniens viktigaste vinpersoner gått bort från oss. Det var Joan som tog beslutet om att börja plantera druvan Merlot och samtidigt dra sig ut kooperativet och starta på egen hand redan 1993. Hemma ort är Penedés i katalonien. Namnet Comtal kommer från en Greve som bodde i området för ca 800 år sen.
Joan kände att framtiden låg dessvärre inte hos Cavan utan en revolution av bra röda vinet skulle bli nästa poppis våg. Och året är 1999 då första årgången släpps och vinet skrivs upp till skyarna och redan nästa år som 2000 är det dax igen för en god årgång. Druvan Merlot som egentligen från början härstammar "hemma" i Bordeaux och närmre bestämt på östra stranden. i St Emilion och Pomerol. Men Joan var säker på att druvan skulle trivas i den spanska kalkrika jorden, och det håller vi med om alla så här i eftertanke. jag har tyvärr inte fått vara med från starten 199 utan jag kom i i bilden vid årgång 2002 och jag tycker dessa viner är kanon.
vinerna är så kompakta och komplexa samtidigt som vinerna är så välkomnande mot smaklökarna och man känner sig speciell när man får komma i kontakt med en Petrea Merlot. Petrea som betyder sten rakt översatt.
Men det roliga med Joan Milá och hans viner är att Petrea i all ära med mitt favorit vin från denna bodega är en Cuvée på rent franska druvor med en större portion Merlot efterföljande av Cabernet Sauvignon och Cabernet Franc. Vinets heter Mas Comtal Negre D´Anyada och bär årgång 2007.
Vinet har en kropp som jag bara älskar, Fransk till en början men med ett stycke varmt spanskt klimat som gör vinet stort för mig. Doft och smak är ceder, lite tobak då rullad till en Ramos Allones Specially Selected, mängder av mörka bär, som avslutas med en skön struktur av fat och tannin. Jag tackar Joan Milá för att Mas Comtal var det första röda vin som jag kom i kontakt med i början av mitt liv som vin, och har alltid haft vinet på listan och kommer alltid att ha vart jag än arbetar som Sommelier.
Vinet importeras av Vina Espanola & sköne Mariano Rodriguez.


Kommentarer

Populära inlägg