2000 La Tâche

Efter några tårar av lycka så försöker jag samla mig för att få ihop några rader om detta vin. Vet inte riktigt vart jag skall börja. Vi börjar med några rader om det heliga området i ett av världens mest historiska och mytomspunna område i Bourgogne.
Vinodlingarna är grupperade runt byn Vosne-Romanée, väl dränerad sluttningar mot öster och sydost. Jorden är järnrik kalksten på underlag av sten och märgel. Vinstockar ligger cirka 800 fot (240 m) över havet. Den genomsnittliga åldern för de vinstockar är mycket hög, runt 45 år och vingårdarna odlas helt ekologiskt. Marken tillskott är begränsade till kompost av krossade vindruvor rötter, skinn druvor och rester från jäsningen. För att undvika att packa jorden med hjälp av traktorer, har hästar återinförs att odla vingårdar Romanée-Conti och Le Montrachet. Fem hektar i La Tâche och Grands Échezeaux nu odlas biodynamiskt där de enskilda vinrankor behandlas med speciella naturliga preparat och enligt en strikt tidsplan. Avkastningen är mycket låg, i genomsnitt 25 hl / ha (Grand Cru rendement är 35 hl / ha). Med andra ord tar det sig om produkter från tre vinstockar för att producera en flaska. Avkastningen hålls nere genom svår beskärning tidigt på säsongen. Jag besökte DRC tidig sommar år 2008 och tog mig en tur med en av vingårdsarbetarna och fick se hur hårt dom beskär sina stockar och efter en stunds tankar och blickar mot alla skott som fallit till marken så gjorde det ganska så ont i mig att se så mycket blivande druvor bara få bli skott, men dessa viner skulle inte bli så otroligt kompakta och komlpexa om inte detta arbete görs på våren, så jag tog mig samman och blev tröstad med ett glas Vosné- Romanee. Grön beskärning (éclaircissage, vendange en grön) i juli och augusti, med en "passage de nettoyage" fullgörs omedelbart innan skörd, att klippa ut undermåliga druvor. Vid skörd, är de druvor som sorteras i små korgar och undersökas för hälsan på triage bord, innan vinframställning börjar.
Vinet visade sig från sin bästa sida med en gång trodde jag. Färg och doft får mig till kärlekens tankar och vackert djup röd färg. Doften är otrolig med så mycket av mjuka och solmogna blå och röda bär, toner av faten ligger som en dimma i bakgrunden, ett uns av nejlika finner sig.
Silkeslena vindar glider förbi i glaset och jag kan inte sluta dofta på vinet. Örter och skogs dofterna som jag finner i en björkskog på vårens kant med små knoppar som är på väg att slå ut.
Smaken är något som jag inte har stött på innan. Mogen men inte mogen på samma gång. Det är nästan som vinet leker med ens tankar och smaklökar. " Att jag (vinet) bara kommer att visa upp mig si så där lagom bara för att få tankarna på hur dess äldre bröder är". Det är så fantastiskt. Innan vinet lämnar gommen så gör vinet en kullerbytta enbart för att återigen leka med mina smaklökar som egentligen inte vill släppa taget om vinet. Men ett kärt förväll blir det och det är tur att det finns mer i glaset. Vinet blev inte sämre av att vi åt potatis från Larsviken, med tryffelkräm, lökar i variation och en ohyggligt massa hyvlad tryffel som pricken över I:et
Fan vad gott. Väntar redan tills släppet i november för att fylla på källaren med lite mer av sensuell dryck i vacker butelj.

Poäng: 9,8 (enbart för att jag inte intagit mitt livs vin än)


Kommentarer

Populära inlägg